Sabtu, 12 Februari 2011

Potensi Industri Minuman Negara 2011

Industri Minuman Negara berkembang dengan pesatsejak beberapa tahun kebelangkangan ini. Ia juga diramalkan berkembang di masa akan datang. Setiap sektor dari air mineral, air berkabonat, jus, RTD kopi dan teh, minuman tenaga dan minuman ringan akan mengalami bertumbuhan yang menggalakkan. Walaubagaimana pun usahawan PKS perlu peka dengan perubahan kepada citarasa pengguna, di samping mengawal kos pengeluaran. Ini kerana di dalam dunia persaingan yang sengit ini permintaan di peringkat penguna amat sensitif kepada harga yang ditawarkan.

Di sini saya sampaikan analisis SWOT industri minuman negara, mudah-mudahan ia dapat memberi manafaat kepada usahawan-usahawan PKS.

Kekuatan
  • Sektor minuman ringan negara amat dinamik dengan pertumbuhan di pacu oleh persaingan yang sengit dan juga peningkatan perlaburan  pemasaran oleh syarikat-syarikat multinasional.
  • Pengguna-penguna muda mula menunjuk minat kepada penjenamaan.

Kelemahan
  • Pennguna Malaysia kekal sensitif terhadap harga tidak kira apa jua jenama ynag diminati. Oleh itu pelaburan terhadap inovasi produk baru mestilah diambil kira atau di ukur dengan paras harga yang boleh diterima oleh pengguna.

Peluang
  • Inovasi produk beverej kekal sebagai platform pertumbuhan dan memberi peluang kepada pengusaha kekal relevan di masa hadapan.
  • Industri pelancungan Malaysia yang pesat juga akan membantu melonjakkan produk minuman keluaran PKS dengan syarat produk-produk ini memenuhi piawaian antarabangsa.
  • Faktor musim perayaan saperti Hari raya Puasa, tahun Baru Cina, berperanan penting di dalam peningkatkan  permintaan terutamanya minuman ringan. Oleh itu usahawa IKS perlu membuat persiapan awal dan mengambil peluang peningkatan permintaan di musim perayaan ini.
  • Terdapat juga peluang yang besar di sektor minuman panas dan juga minuman kesihatan yang boleh direbut oleh usahawan-usahawan PKS.
Ancaman
  • Harga komoditi yang meningkat akan tinggi akan mengurangkan margin keuntungan kerana amat sukar untuk melepasi bebanan kenaikan harga komoditi kepada pengguna akhir yang begitu sensitif terhadap sebarang kenaikkan harga pengguna.
  • Perusahaan yang amat bergantung kepada bahan mentah import akan mudah terjejas terhadap sebarang kenaikkkan harga ini. Seboleh-bolehnya usahawan IKS perlu menyediakan prasana yang mencukupi untuk membeli dan menyimpan stok bahan mentah ketika ia masih murah. 

Saya harap usahawan IKS dapat menafaat artikel ini

1 ulasan:

  1. tkasih dengan info yg diberikan, kerana dpt digunakan serba sedikit bagi feasibility study kami tentang pembuatan botol..

    BalasPadam