Khamis, 27 Januari 2011

Strategi 'Merchandising' di Masa Kesusahan (1)

Saya terbaca satu artikel yang diterbitkan oleh satu syarikat juru perunding peruncitan yang berpengkalan di Singapura. Tajuk artikel nya ialah "  Merchandising Strategies In Difficult Time" yang saya rasa amat relevan kepada usahawan PKS. Saya tak pandai nak terjemah dengan baik. Oleh itu saya buat ringkasan dalam English dan saya yakin usahawan PKS boleh memahaminya....

Hubungkait Jenama dan Peruncit
  • Peruncit adalah penghubungkait (connectivity) jenama, produk anda kepada pengguna. Tanpa peruncit, jenama dan produk anda sukar sampai kepada pengguna.
  • Untuk memahami prestasi jualan jenama dan produk anda, anda mestilah juga perlu memahami cabaran yang dihadapi oleh peruncit di suasana ekonomi masa kini.
  • Dari kaca mata  peruncit, adalah amat penting  supaya campuran produk (product mixes) dan kepelbagaian produk sentiasa mengalami penambahabaikan supaya ianya nampak relevan kepada pengunjug atau pengguna yang datang membeli belah dipremis peruncitan mereka.

Ok kita sambung strategi 'mechandising' ini pada terbitan yang akan datang,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan